Groetjes uit Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Michelle Koopmans - WaarBenJij.nu Groetjes uit Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Michelle Koopmans - WaarBenJij.nu

Groetjes uit Nicaragua

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

19 November 2015 | Nicaragua, Granada

Lieve familie, vrienden en andere geïnteresseerden,

Na een stille hint van het thuisfront heb ik besloten een stukje te schrijven over mijn eerste 4 weken hier. Om te beginnen wil ik vast vertellen dat ik het heel erg naar mijn zin heb!
23 oktober vlogen we via Houston naar Managua na een reis van alles bij elkaar ongeveer 23uur kwamen we aan bij het gast gezin (in Granada) waar we de eerste 2 weken verbleven. Het huis was heel basic voor mijn gevoel gingen we even heel wat jaar terug in de tijd. 1 voordeel is wel dat ik met de hand heb leren wassen! :D
In de weken dat we bij het gast gezin verbleven hadden we Spaanse lessen. Ik vond het zeker in het begin erg lastig omdat ondanks dat ik al een basis heb het toch wel pittig is (des te leuker om te merken dat ik me inmiddels goed verstaanbaar kan maken). De Spaanse school was erg leuk. In de ochtend hadden we 4 uurtjes les en 4 van de 5 dagen hadden we in de middag een activiteit. Op deze manier heb ik al veel van de omgeving gezien zoals, de Isletas in ‘lake Nicaragua’, vulkaan Masaya, we hebben een familie op het platteland bezocht en we zijn op 2 nov, de dag dat de Nicaraguanen de overledenen herdenken (dia de los muetros), naar de begraafplaats geweest
Inmiddels hebben we ook de oudste vulkaan van Nicaragua, de Mombacho, beklommen. Dit was toch een stuk pittiger dan we van te voren hadden bedacht. Het is ongeveer 5 km waarbij je van ongeveer zeeniveau naar 1150m boven zeeniveau stijgt. De moed zakte mij een beetje in de schoenen toen we net halverwege waren een bordje tegen kwamen met: ‘vanaf hier is 4-wiel aandrijving verplicht’. Maar uiteindelijk hebben we de top gehaald en daar ben ik eigenlijk wel heel trots op.
Vorige week zijn we begonnen met werken bij ‘Puedo Leer’. Dit is een bibliotheek met 3 vestigingen in Granada. In onze vestiging werken wij (Lotte en ik) met nog 2 Duitse meisjes die Engels lessen geven. Een duidelijke taak omschrijving kan ik eerlijk gezegd niet geven omdat het voor mij ook elke dag weer een verassing is wat ik ga doen. Tot nu toe heb in voornamelijk kinderen geholpen met lezen. Kinderen gaan hier pas vanaf hun 7de naar school en dan wordt wel enigszins verwacht dat ze wel al een beetje kunnen lezen. Ouders zijn er niet altijd toe instaat om ze daarbij te helpen dus is het fijn dat wij dat kunnen doen. Daarnaast help ik af en toe met de Engelse lessen door huiswerk na te kijken en te helpen met de uitspraak van worden.
Sinds we zijn begonnen met werken wonen we ook in een hostel waar ook nog een ander Nederlands meisje woont en aankomende maandag komen er nog 2. Ik vond het gezellig in het gastgezin maar ik ben ook wel heel blij om nu lekker mijn eigen eten te kunnen koken (want om eerlijk te zijn kwam die Gallo pinto toch echt wel m’n neus uit :D).
Nog 1 hoogte puntje tot nu toe afgelopen weekend zijn we naar Laguna de Apoyo geweest. Dit is een meer in de krater van een vulkaan. Het was heel erg mooi en het water was best warm (in ieder geval warmer dan het water wat hier uit de douch komt) dus dat was heerlijk. Daarnaast ben ik, vooral mijn buik, erachter gekomen dat de zon hier toch wel heel fel is. :’)

Ik heb het hier heel erg naar m’n zin en ik geniet van de prachtige natuur hier (in de stad en daarbuiten)

Tot de volgende keer!
Liefs, Michelle

  • 19 November 2015 - 07:38

    Monique:

    Super leuk om te lezen en geweldige foto's!
    Liefs uit Amstelveen

  • 19 November 2015 - 10:43

    Oom Joost :

    Michelle, klinkt fantastisch. Leuk om een land op deze manier te leren kennen. Veel plezier.

  • 21 November 2015 - 19:53

    Guus Rang:

    Leuk om te lezen, wat een geweldige ervaringen doe je daar op, dat vergeet je je leven lang niet zoiets bijzonders !
    Groetjes van Guus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Granada

Michelle

Actief sinds 19 Nov. 2015
Verslag gelezen: 1082
Totaal aantal bezoekers 1846

Voorgaande reizen:

19 November 2015 - 09 Januari 2016

Nicaragua

Landen bezocht: